Inhoudsopgave

Bedrijf verkopen

Heb je een mooi bedrijf opgebouwd en ben je klaar om deze te verkopen? Dan komt er veel op je af. Idealiter heb je dat je benaderd wordt door een concurrent of grote private equity partij zodat je in een betere onderhandelingspositie zit. Twee verschillende posities van waaruit je jouw bedrijf kunt verkopen die beiden vragen om een slimme exit strategie. Wij duiken in de twee verschillende scenario’s zodat je een beeld krijgt wat er op je af komt bij bedrijf verkopen.

Bedrijf te koop aanbieden

Het eerste scenario wat we toelichten is wanneer je zelf het initiatief neemt om je bedrijf te verkopen. Zijn je interesses verschoven, is het bedrijf te groot geworden of kun je allicht het bedrijf niet verder door laten groeien? Allemaal redenen om na te gaan denken of en hoe je jouw bedrijf te koop wilt gaan aanbieden. Vanuit je zakelijke netwerk en gesprekken met relaties is het wellicht al eens ter sprake gekomen. Concurrenten die interesse hebben, directieleden intern die wellicht het bedrijf willen overnemen of investeerders die open zouden kunnen staan. Wanneer je zelf het initiatief neemt is het verstandig om een partner te nemen die je volledig vertrouwd en jouw kan ondersteunen bij het in de markt zetten van je bedrijf. Het is dan zaak je goed te laten adviseren en na te denken over mogelijke overname partijen. Bepaal een strategie om zowel de verkoop te initiëren alsmede een exit strategie om het bedrijf daadwerkelijk over te dragen.

Overnamebod ontvangen

Het andere scenario is wanneer het initiatief voor de verkoop van je bedrijf niet bij jouwzelf ligt maar door een andere partij geïnitieerd wordt. Een onverwacht belletje met een overnamebod of wellicht de open vraag of je open staat voor de verkoop van je bedrijf. Wellicht had het al eens door je hoofd gespeeld, dan komt zo een belletje op een gelegen moment. Was je er totaal nog niet mee bezig maar heeft het toch iets geactiveerd in je? Hoe je ook in de wedstrijd staat, ten alle tijden is ook hier het advies om een partner in te schakelen die je volledig kunt vertrouwen. Bespreek de getoonde interesse, doe onderzoek naar de tegenpartij en bepaal of je het bedrijf daadwerkelijk wilt verkopen en tegen welke prijs. Ook hier is de verkoopstrategie belangrijk alsook de exit strategie. De verkoop strategie zal hier voornamelijk anders zijn, want wellicht wil je het bedrijf wel niet (volledig) kwijt of alleen tegen de absolute hoofdprijs.

Disclaimer

De informatie op deze website is uitsluitend bedoeld voor informatieve en educatieve doeleinden. Hoewel we streven naar volledigheid en actualiteit, kunnen we niet garanderen dat alle verstrekte informatie juist, volledig of actueel is. Er kunnen geen rechten worden ontleend aan de inhoud van deze website.

Financiële beslissingen brengen risico’s met zich mee. De informatie op deze site vormt geen financieel advies en vervangt geen professioneel advies van een erkend financieel adviseur. Beleggen en andere financiële handelingen kunnen leiden tot verlies van (een deel van) het ingelegde vermogen.

De beheerders van deze website aanvaarden geen aansprakelijkheid voor directe of indirecte schade die voortvloeit uit het gebruik van de informatie op deze site.

Bezoekers wordt aangeraden om altijd zelf onderzoek te doen en professioneel advies in te winnen voordat zij financiële beslissingen nemen.

Geef een reactie

Blogs